Biotyna na włosy

xU9363DNkNYjO96p174N12WX39kaa1.jpg
Dodano: 08:49 25 września 2008
Aktualizowano: 14:21 6 czerwca 2012
Źródło: Przegląd Reader's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Warszawa 2000

Te dwie witaminy z grupy B są niezbędne do regulacji przemiany materii. Ich niedobory zdarzają się rzadko. Preparaty zawierające te witaminy powinny przyjmować te osoby, które jedzą dużo przetworzonej żywności.

Co to jest biotyna i kwas pantotenowy?

Biotyna i kwas pantotenowy są witaminami z grupy B występującymi w wielu produktach spożywczych, więc ich niedobory są praktycznie niemożliwe. Biotyna jest też wytwarzana przez bakterie żyjące w jelitach, choć w postaci, która jest słabo przyswajana przez organizm. Zarówno biotyna, jak i kwas pantotenowy (zwany też witaminą B5) wchodzą w skład preparatów multiwitaminowych i są dostępne w postaci osobnych preparatów. Główną postacią biotyny jest D-biotyna. Kwas pantotenowy występuje w dwóch postaciach, jako panteteina i pantotenian wapnia. Ta druga jest skuteczniejsza, a także tańsza.

Właściwości:

Biotyna
• Wzmacnia paznokcie włosy.
• Ułatwia przetwarzanie węglowodanów, tłuszczów i białek przez organizm.
• Może pomóc w utrzymywaniu właściwego stężenia glukozy we krwi u chorych na cukrzycę.

Kwas pantotenowy
• Wzmacnia ośrodkowy układ nerwowy.
• Wspomaga przetwarzanie węglowodanów, tłuszczów i białek przez organizm.
• Może złagodzić objawy zespołu przewlekłego zmęczenia, migreny, niestrawności i niektórych alergii.

Dostępne jako:

• Kapsułki
• Płyn
• Tabletki
• Żel

Biotyna i kwas pantotenowy są ważnymi witaminami z grupy B.

Działanie:

Biotyna i kwas pantotenowy biorą udział w wytwarzaniu różnych enzymów oraz przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek pochodzących z żywności na substancje przyswajalne przez organizm. Biotyna odgrywa ważną rolę w przetwarzaniu przez organizm glukozy, podstawowego „paliwa”, a także wpływa na stan paznokci i włosów. Jest tez niezbędna organizmowi do utrzymywania właściwej komunikacji między mózgiem a układem nerwowym oraz do wytwarzania hormonów stresowych.

GŁÓWNE DZIAŁANIE:

Przyjmowanie biotyny w postaci preparatów wzmacnia łamliwe paznokcie oraz hamuje wypadanie włosów wywołane jej niedoborem . Kwas pantotenowy ułatwia wydzielanie hormonów stresowych. Podczas długotrwałych stresów, depresji, lęków, którym zazwyczaj towarzyszy zwiększone wydzielanie tych hormonów, wyraźnie wzrasta zapotrzebowanie organizmu na biotynę. Stres związany z migrenami, zespołem przewlekłego zmęczenia i z rzucaniem palenia można złagodzić, zażywając dodatkowe dawki kwasu pantotenowego. W połączeniu z innymi witaminami z grupy B, choliną i tiaminą, kwas pantotenowy może przynieść ulgę podczas niestrawności, a także kataru wywołanego reakcją alergiczną, np. kataru siennego.

INNE DZIAŁANIA:

Biotyna w dużych dawkach może wpływać korzystnie na organizm chorych na cukrzycę. Wzmacnia reakcję organizmu na insulinę, dzięki czemu stężenie glukozy we krwi utrzymuje się na niskim poziomie. Może też chronić komórki nerwowe przed uszkodzeniem podczas cukrzycy. Osoby cierpiące na tę chorobę powinny jednak przyjmować preparaty zawierające biotynę tylko w porozumieniu z lekarzem.

Zapotrzebowanie organizmu:

Nie istnieją oficjalne zalecane dzienne dawki biotyny i kwasu pantotenowego, lecz 30 do 100 ug biotyny i 4 do 7 mg kwasu pantotenowego dziennie wystarczą, żeby organizm mógł funkcjonować prawidłowo. W niektórych schorzeniach i zaburzeniach mogą być konieczne większe dawki.

NIEDOBÓR: Niedobory biotyny i kwasu pantotenowego są praktycznie zjawiskiem nieznanym u dorosłych. Długotrwale przyjmowanie antybiotyków i leków przeciwpadaczkowych może jednak doprowadzić do pewnych niedoborów biotyny.

NADMIAR: Nie odnotowano dotychczas żadnych poważnych następstw przyjmowania bardzo dużych dawek biotyny i kwasu pantotenowego. Jednak zaleca się nie przyjmować więcej niż 2,5 mg biotyny i 1 g kwasu pantotenowego dziennie.

Stosowanie:

DAWKOWANIE:

• Wzmacnianie paznokci i włosów: 1-1,2 mg biotyny dziennie.
• W czasie rzucania palenia: 500 mg kwasu pantotenowego 2 razy dziennie. Długotrwały stres: 100 mg kwasu pantotenowego dziennie, najlepiej w postaci preparatów zawierających zespół witamin B.
• Migreny: 400 mg kwasu pantotenowego 2 razy dziennie.
• Zespół przewlekłego zmęczenia: 500 mg kwasu pantotenowego 2 razy dziennie.
• Przewlekła niestrawność: 500 mg kwasu pantotenowego 2 razy dziennie, a także 50 mg witaminy B, rano na czczo i 500 mg choliny 3 razy dziennie.
• Alergia: 500 mg kwasu pantotenowego 2 razy dziennie.
• Cukrzyca: Trzeba się poradzić lekarza, w jakich dawkach przyjmować biotynę, żeby złagodzić objawy, a nawet zapobiec neuropatii cukrzycowej.

SPOSÓB UŻYCIA:

W większości przypadków przyjmowanie preparatów multiwitaminowych zawierających biotynę i kwas pantotenowy lub zespół witamin B jest całkowicie wystarczające. Zażywanie ich jako osobnych preparatów jest konieczne tylko w nielicznych schorzeniach. Takie preparaty należy zazwyczaj łykać podczas posiłku.

Inne źródła:

Biotyna znajduje się w produktach sojowych, orzechach, owsiance, ryżu, jęczmieniu, roślinach strączkowych, kalafiorach, pełnoziarnistych produktach pszennych i wątrobie. Najlepszym źródłem kwasu pantotenowego są otręby, ryby, drób, produkty pełnoziarniste, jogurt i warzywa strączkowe.

Biotyna może zwiększyć grubość paznokci średnio o 25% – do takiego wniosku doszli naukowcy prowadzący badania w Szwajcarii. Przyjmowanie biotyny przez pół roku wzmocniło łamliwe paznokcie u 2/3 osób biorących udział w badaniu. Biotyna wzięła swoją nazwę od greckiego słowa bios oznaczającego „życie”, natomiast kwas pantotenowy od słowa „pantos”, które po grecku znaczy „wszędzie”.

ROZMAITOŚCI:

Biotyna dobrze wpływa na włosy, lecz nieprawdą jest, że zapobiega łysieniu. Może zapobiegać wypadaniu włosów tylko w tych nielicznych przypadkach, kiedy jest ono wywołane niedoborami tej witaminy. Podobnie kwas pantotenowy nie zapobiega siwieniu związanemu z wiekiem.

Przetwarzanie żywności niszczy większość zawartej w niej biotyny i kwasu pantotenowego. W pieczywie i płatkach śniadaniowych znajduje się 2 razy mniej kwasu pantotenowego niż w ziarnach zbóż. Jeszcze więcej kwasu pantotenowego ulega zniszczeniu podczas zamrażania i odmrażania ryb oraz drobiu (70%), a także konserwowania fasoli (80%). Orzechy i kasztany jadalne są bogatym, naturalnym źródłem biotyny.

Podziel się ze znajomymi

Loading