Żywienie kobiet w ciąży

4j4mCxp43C7rX0jrQyup42J6H19sF9.jpg


Administrator

Dodano: 12:25 30 marca 2009
Aktualizowano: 14:14 26 września 2011
Źródło: red. Janicki K. Domowy poradnik medyczny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Żywienie kobiet w ciąży od samego początku powinno być pełnowartościowe i powinno zawierać niezbędne składniki potrzebne do budowy tkanek dziecka. Nie oznacza to jednak przekarmiania czy bezkarnego obżerania się. Ważnym jest, żeby w drugiej połowie ciąży zwiększyć spożycie pełnowartościowego białka, które znaleźc można w mleku, serach, mięsie, wędlinach i rybach.

Nie jest wskazane aby kobieta spożywała za dużo tłuszczy, w ciąży i one powodują tycie i przysparzają dodatkowych kilogramów, których będzie się trudno później pozbyć. Generalnie wskazane jest jednak, by kobieta nie przytyła więcej niż 15% swej masy ciała z czasu przed ciążą.

Kobiety w ciąży powinny dbać o wysoki poziom błonnika przyswajanego wraz z pożywieniem, ponieważ zapobiega on zaparciom na które są narażone. W takim celu węglowodany pochodzące ze słodyczy i cukrów powinny być zamienione na te pochodzące z owoców i warzyw, zbóż. Większość kobiet w czasie ciąży cierpi również na niedobory żelaza, dlatego powinno ono być dostarczane z produktów najłatwiej przyswajalnych np. żółtka jajek, wątroba, ziemniaki i owoce. Nie należy jednak samemu stosować suplementów witaminowych i mineralnych. To ginekolog położnik powinien decydować o podawaniu dodatkowych składników mineralnych. Podanie za dużej dawki witaminy A, D czy C podnosi ryzyko uszkodzenia płodu, dlatego ostrożność jest jak najbardziej wskazana.

Idealna dieta kobiety w ciąży powinna być bogatobiałkowa, ubogosolna, z ograniczeniem płynów w trzecim trymestrze. Ideałem jest 5 małych posiłków w ciągu dnia. Jeżeli kobieta ciężarna cierpi na zgagę powinna odpocząć kilkanaście minut po każdym posiłku w pozycji półleżącej.

Podziel się ze znajomymi