Czy można ćwiczyć w ciąży?

E4E66ZQ5KukL1R67ezNX08QFbDuFr7.jpg


Administrator

Dodano: 12:05 30 marca 2012
Aktualizowano: 13:15 30 marca 2012
Źródło: Autor: Paweł Mazur

Wiele kobiet dbających o kondycję, uprawiających sporty w momencie zajścia w ciążę całkowicie zaprzestaje ćwiczeń w obawie o zdrowie dziecka. Nie są pewne co i w jaki sposób mogą, i czy w ogóle mogą ćwiczyć. Z drugiej strony część kobiet, które nie odstawia ćwiczeń, już na początku ciąży zauważają, że szybciej się męczą, a co za tym idzie – zanika w nich motywacja. Tymczasem warto pamiętać, że jest to tylko stan przejściowy i nie należy się nim zanadto przejmować.

O pozytywnych aspektach uprawiania sportu w czasie ciąży można by mówić godzinami. Najważniejsze jest to, że ćwiczenia zdecydowanie poprawią komfort i samopoczucie, z którym w ciąży bywa różnie. Poprawi się twoja jakość snu, zredukuje ból i zmniejszy się ryzyko depresji, co więcej – po urodzeniu dziecka znacznie szybciej wrócisz do formy i dawnej sylwetki.

Jeśli boisz się, że nie wiesz jakie ćwiczenia możesz wykonywać, a jakich unikać, najlepiej udaj się do fitness klubu oferującego specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży, zwykle ukrywające się pod nazwami „aktywne 9 miesięcy, aktywna mama” itp. Dowiedz się jednak czy instruktor prowadzący takie zajęcia ma odpowiednie uprawnienia do ich prowadzenia. Jeśli natomiast chodzisz już do fitness klubu i masz swoje ulubione zajęcia, nie znaczy, że ciąża cię z nich wykluczy. Skonsultuj ze swoim lekarzem uczestnictwo w takich zajęciach, jeśli nie stwierdzi przeciwwskazań, możesz ćwiczyć dopóki w czasie ćwiczeń będziesz czuła się dobrze. Przyszłym mamom polecane są często zajęcia jogi, dzięki którym kobieta może się uspokoić i wyciszyć, jednak w drugiej połowie ciąży niestety trzeba będzie zrezygnować z niektórych asan, na przykład tych w pozycji leżącej na brzuchu i intensywnych skrętów tułowia. W treningu należy także unikać podskoków i gwałtownych ruchów, a puls nie powinien przekraczać 140 uderzeń na minutę. Rewelacyjnym rozwiązaniem będzie także aqua aerobik. W czasie takich zajęć na pewno się nie przegrzejesz, nie da się także upaść, a do tego odciążysz kręgosłup i stawy. Jednak decydując się na takie zajęcia bądź pewna, że higiena w basenie nie budzi absolutnie żadnych, nawet najmniejszych zastrzeżeń.

Jeśli brakuje ci motywacji do ćwiczeń w ciąży, pomyśl o tym, że badania wykazują, iż noworodki, których mamy w czasie ciąży były aktywne, osiągają wyższy poziom w punktach Apgar niż noworodki, których mamy nie ćwiczyły, a do tego są bardziej odporne i rzadziej chorują.

Podziel się ze znajomymi