Ciąża a nadwaga

Dodano: 10:31 15 sierpnia 2008
Aktualizowano: 13:44 2 lipca 2012
Źródło: Źródła: "M jak mama" kwiecień 08 "Mama z nazdwagą" - artykuł Elizy Doleckiej http://pl.wikipedia.org/wiki/BMI_(wskaźnik) http://www.babyboom.pl/ciaza/zdrowie/nadwaga_w_ciazy_jak_sobie_poradzic.html

Jak powszechnie wiadomo nadwaga nie sprzyja zdrowiu. Ciąża zawsze przyczynia się do znacznego przyrostu wagi. A co dziej się, gdy kobieta z nadwagą zachodzi w ciążę?

BMI, z angielskiego Body Mass Index to wskaźnik masy ciała. Jest to współczynnik, który powstaje poprzez podzielenie masy ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Dla osób dorosłych prawidłowa wartość BMI wynosi: 18,5 do 24,9. Gdy BMI wskazuje więcej, niż 25 mamy do czynienia z nadwagą, jeśli więcej niż 30 mówimy o otyłości. Byłoby dobrze, gdyby jeszcze przed zajściem w ciążę pulchna kobieta zredukowała swoją wagę, tak, aby BMI wynosiło maksymalnie 25. Niestety, często kobieta w początkowych miesiącach ciąży waży więcej, niż powinna, a jej BMI jest znacznie większe od 25. Taka sytuacja może negatywnie wpływać na zdrowie ciężarnej kobiety.

Zbyt wiele kilogramów przysparza wielu kłopotów. Po pierwsze: nadwaga poprzez zwężenie naczyń krwionośnych i osłabienie układu krążenie prowadzi do nadciśnienia. Drugim istotnym problemem jest zwiększone ryzyko cukrzycy; osoby z nadwagą mają zaburzenia związane z przyswajaniem cukrów. Po trzecie: powoduje kłopoty z poruszaniem, osłabia stawy, zwłaszcza biodrowe i kolanowe oraz nadweręża kręgosłup. Czwarty problem związany z nadwagą to obniżona wydolność układu oddechowego. Ponadto osoby mające nadwagę szybciej się męczą, mają zadyszkę łatwiej pocą i czerwienią oraz mają kłopoty z kupieniem odzieży i bielizny.

Jeśli do tych wszystkich minusów nadwagi dodamy ciążę, to ten cudowny stan może wydać się kłopotliwy. Podczas tych dziewięciu miesięcy wszystkie wymienione niedogodności związane z nadwagą znacznie się nasilają. Ponad to, u kobiet w ciąży często występują żylaki, a dodatkowe kilogramy potęguję te dolegliwości. Z reguły osoby otyłe lub z nadwagą źle się odżywiają i mają zaparcia, które nasilają się w ciąży.

Do nadmiaru tłuszczyku sprzed ciąży dochodzą dodatkowe kilogramy związane bezpośrednio z rozwojem dziecka. Pod koniec ciąży dziecko waży od 2,5 do 4 kilogramów, łożysko to kwestia 1kg, płyn owodniowy 1 – 2 kg, powiększone piersi to ciężar 2 kg, a zwiększona ilość płynów ustrojowych dodaje aż 3 kilogramy. A więc ciąża dodaje kobiecie dodatkowo od 8 do 12 kilogramów!

Idealnie byłoby zrzucić zbędne kilogramy, jeszcze przed zajściem w ciążę. Tym bardziej, że nadwaga wpływa negatywnie na produkcję żeńskich hormonów płciowych. Wielokrotnie sama redukcja wagi pozwala parom mającym problemy z poczęciem na posiadanie potomstwa, czego doświadczyłam na własnej skórze, z raczej wadze.

Jeżeli jednak kobieta ma nadwagę, a jest już w ciąży nie może popadać w panikę. Dodatkowe kilogramy są najgroźniejsze, gdy mamy do czynienia z otyłością, a nadwaga to stan alarmowy. Jeśli BMI przed ciążą wynosiło powyżej 26 – kobieta może przytyć nie więcej, niż 10 kg, jeśli BMI wcześniej wynosiło więcej, niż 30 to maksymalny limit nowych kilogramów wynosi tylko 7.

Aby nie przytyć zbyt wiele, nie należy się głodzić! W organizmie kobiety rozwija się nowy organizm, który potrzebuje koło 300 kalorii więcej. Dieta od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki potrzebne do budowy rozwijającego się młodego organizmu. Trzeba jeść tak, by unikać przejadania się i podjadania. Zwykle wystarcza unikanie tłustych i słodkich przegryzek, czyli batoników, ciastek i chipsów. Lepiej spożywać posiłki częściej, ale w mniejszych ilościach, niż rzadziej i dużo. Należy spożywać dużo warzyw, owoców i pokarmów bogatych w błonnik.

W produktach spożywanych przez kobietę w ciąży wskazane jest spożywanie białka, które jest najważniejszym składnikiem dla rozwijającego się organizmu. Zapotrzebowanie na ten produkt wzrasta po czwartym miesiącu ciąży. Białka dzielimy na roślinne i zwierzęce, ale te pochodzenia zwierzęcego są lepiej przyswajalne i bardziej wartościowe, a znajdują się w mięsach, rybach, jajkach oraz przetworach mlecznych. Białka pochodzenia roślinnego można znaleźć w roślinach strączkowych, soi, ryżu i płatkach owsianych.

Tłuszcze są korzystne, ale nie w nadmiarze! W tym wypadku trzeba wybierać chude mięso i ryby. Tak samo rzecz ma się z węglowodanami – należy je spożywać, ale nie zbyt wiele. I tak; zamiast pszennego pieczywa lepsze będzie ciemne, z mąki razowej, lub orkiszowej. Biały ryż i tradycyjne makarony lepiej zastąpić ich ciemnymi odpowiednikami.

Najkorzystniej byłoby, gdyby kobiety w ciąży w ogóle nie spożywały cukru. Niestety cukier rafinowany to trucizna dla dziecka i kobiety, a ponadto powoduje szybkie przybieranie na wadze. Zamiast słodyczy można spożywać suszone i świeże owoce. Fakt, zawierają one fruktozę, ale na pewno zdrowiej jest dostarczyć organizmowi fruktozę, niż cukier rafinowany. Poza tym owoce zawierają witaminy i błonnik, który przeciwdziała zaparciom. Odradza się stosowanie różnego rodzaju słodzików podczas ciąży. Niewskazana jest także sól, która zatrzymuje wodę w organizmie, jednocześnie zwiększając masę ciała. Należy także ograniczyć kawę i herbatę, zamiast tego lepiej pić niegazowaną wodę mineralną oraz niesłodzone soki owocowe. Podczas ciąży, nawet, gdy waży się znacznie więcej, niż się powinno nie można stosować żadnych środków przeczyszczających i odchudzających!

Sprzymierzeńcem walki z kilogramami jest oczywiście aktywność fizyczna, ale ciąża to nie odpowiedni czas na radykalne życiowe zmiany. Jeśli do tej pory kobieta większość czasu spędzała siedząc i leżąc, a nagle zacznie biegać i ćwiczyć to może zaszkodzić dziecku. Zamiast męczących szaleństw można wybrać spokojne spacerowanie. Jeśli kobieta ma ochotę na inny rodzaj aktywności fizycznej to musi ten fakt uzgodnić z lekarzem. Zalecana jest joga, ćwiczenia rozluźniające oraz specjalne ćwiczenia dla kobiet w ciąży, prowadzone w klubach fitness (zwykle od 10 tygodnia ciąży).

Ciężarne kobiety z nadwagą mają często problem z wyczuwaniem ruchów dziecka. Kłopotliwe staje się także badanie usg, na którym lepiej i więcej widać u szczupłych kobiet. Częściej dotyka je nadciśnienie, cukrzyca, żylaki, bóle kręgosłupa i kurcze. Sam poród także jest bardziej uciążliwy, a rany po cesarskim cięciu lub nacięciu krocza goją się dłużej. Puszystym mamusiom nie jest łatwo, ale jeśli będą o siebie dbały to będzie wszystko dobrze, a śliczne maleństwo wynagrodzi wszystkie trudy.