Co to jest bezsenność

7Nca428z44VwzqshSLHdmi1EE4a89k.jpg
Dodano: 08:14 14 sierpnia 2008
Aktualizowano: 13:49 2 lipca 2012
Źródło: Przegląd Readre's Digest, Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Warszawa 2000

Na pewno każdy człowiek w swoim życiu zetknął się kiedyś z bezsennością. Nieprzespane noce, ciągłe budzenie się, zmęczenie oraz brak nocnego odpoczynku. Badania wykazały, że około 22% Europejczyków cierpi na bezsenność. Przyczyną bezsenności najczęściej jest lęk, stres, nadmiar przeżyć, a czasem po prostu niewygodne łóżko. Powodem naszej bezsenności może też być partner, który za głośno chrapie albo zajmuje za wiele miejsca w łóżku. Zamiast zamartwiać się naszym problemem, warto wypróbować naturalne preparaty wspomagające, które pomogą odzyskać sen i zasłużony odpoczynek nocny.

Objawy bezsenności, które powinny zaniepokoić to:

• Trudności z zasypianiem.
• Bardzo częste budzenie się co noc.
• Przerywany, męczący sen.
• Ciągłe zbyt wczesne budzenie się.
• Bezsenność trwa dłużej niż miesiąc.
• Problemy ze snem spowodowało najprawdopodobniej ciężkie przeżycie, np. utrata pracy, ukochanej osoby, zła sytuacja rodzinna, stres.
• Przez cały dzień czujesz się zmęczony i bardzo śpiący.
• Bardzo często zdarza ci się drzemać w międzyczasie.
• Jesteś tak zmęczony, że nie możesz normalnie funkcjonować, nie masz ochoty do działania.

Co to jest bezsenność?

Wiele osób twierdzi, że bezsenność to nie choroba ani żaden poważny problem. Uważają, że to tylko zwykłe trudności z zasypianiem. Częste budzenie się w nocy czyli przerywany sen i ciągłe zbyt wczesne budzenie się rano. Sporadyczne problemy ze snem trwające kilka nocy lub kilka tygodni są często związane ze stresem lub nadmiernym pobudzeniem. Jednak nie należy lekceważyć objawów bezsenności, ponieważ, zdarza się, że bezsenność staje się przewlekłą i bardzo uciążliwą dolegliwością, która może trwać miesiącami, a nawet latami.

Z medycznego punktu widzenia przyczyny zaburzeń bezsenności podyktowane są wieloma złożonymi i trudnymi do zidentyfikowania czynnikami oraz zjawiskami. Sposób życia, odżywiania się oraz otoczenie jak i warunki życia, np. poważne choroby, dolegliwości, silne leki, ból fizyczny czy nawet niewygodne łóżko, mogą najczęściej wywoływać problemy ze snem. Przyczyną bezsenności jest często stres, problemy, napięcie, lęk i depresja. Znalezienie przyczyn bezsenności jest bardzo trudne jednak nie należy się poddawać, ponieważ jest to dolegliwość bardzo męcząca jak i zarówno uciążliwa i dlatego najlepiej jej się pozbyć.

Preparaty, które mogą pomóc zwalczyć bezsenność:

Istnieje wiele preparatów wspomagających, które mogą pomóc zwalczyć problemy z bezsennością. Większość z tych preparatów najlepiej jest stosować łącznie, ponieważ wtedy działają skuteczniej, chyba że lekarz zaleci inaczej. Aby uzyskać jak najszybsze efekty leczenia bezsenności należy przyjmować lekarstwa codziennie, co najmniej 45 min przed położeniem się do łóżka. Dla bezpieczeństwa najlepiej zacząć od pojedynczego preparatu.

Jedną z najlepszych i najsłynniejszych roślin na bezsenność jest kozłek lekarski, popularnie nazywany też walerianą. Waleriana jest bardzo dobrym środkiem nasennym, lego działanie uspokajające, kojące i odstresowujące wzmacniają takie zioła, jak rumianek, męczennica czy pieprz metystynowy. Dlatego najlepiej jest stosować łącznie wszystkie te lecznicze rośliny. Przyczyną bezsenności może też być niedobór magnezu w organizmie, dlatego krople walerianowe są najlepszym preparatem, który go uzupełni, ponieważ krople te są najbezpieczniejszym środkiem nasennym.

Przyjmowanie rumianku, męczennicy czy pieprzu metystynowego w postaci kapsułek, tabletek, kropli, naparów, herbatek lub nalewek pozwala się człowiekowi odprężyć i odstresować, przez co łatwiej później zasnąć.

Niedobory pewnych witamin lub minerałów w organizmie, np. magnezu, wapnia lub witaminy B6, mogą powodować zaburzenia snu. Po dostarczeniu tych substancji, a zwłaszcza magnezu zaburzenia często ustępują, a bezsenność znika na zawsze. Najlepszym sposobem w walce z bezsennością jest także przyjmowanie magnezu lub witaminy B6 wraz z 5-HTP, czyli pochodną aminokwasu tryptofanu. Zwiększa on stężenie serotoniny, prościej mówiąc jest to neuroprzekaźnik regulujący m.in. sen, i skutecznie zastępuje środki ziołowe.

Inne zioła, które równie dobrze pomogą zwalczyć bezsenność i ułatwią zasypianie, to mak kalifornijski, melisa, chmiel, kwiat lipy, sałata oraz werbena. Żeby przygotować napar, potrzeba około 10 g wybranych lub zalecanych wcześniej suszonych ziół zalać na 10 min, około 200 ml wrzątku, następnie należy przecedzić i wypić najlepiej przed pójściem do łóżka, to na pewno pomoże w szybkim zaśnięciu. Wymienione wyżej zioła można także stosować pojedynczo lub w mieszankach. W niektórych przypadkach mogą też pomóc tabletki z dziurawca. Dziurawiec jest bardzo pospolitym ziołem, rośnie prawie na każdej łące, i można go kupić w każdej aptece więc ze zdobyciem go nie będzie większych kłopotów. Zioło to ma podobne działanie do waleriany dlatego można go stosować równie dobrze jak koziołek lekarski, ponieważ ma działanie uspokajające i rozluźniające.

Zalecane dawkowanie preparatów wspomagających wyleczenie bezsenności:

• Koziołek lekarski – waleriana:
Aby uzyskać najlepsze efekty kuracji należy stosować walerianę codziennie przed pójściem spać. Na początku najlepiej rozpocząć od przyjmowania małych dawek i stopniowo przechodzić do coraz większych np. od 250 mg waleriany na początku do 500 mg w późniejszym okresie.

• Magnez i wapń:
Podobnie jak przy walerianie najlepiej zaczynać od niewielkich dawek na początek najlepiej zażywać 500 mg wapnia i 250 mg magnezu. Magnez i wapń należy przyjmować codziennie podczas kolacji przed snem. Wtedy efekty będą najlepsze.

• Rumianek:
Rumianek można pić codziennie ale najlepiej przed snem. Można go pić wraz z innymi ziołami o działaniu uspokajającym, ponieważ nie powoduje on skutków ubocznych. Zalecana proporcja to herbatka z 2 łyżeczek suszonego rumianku na około szklankę wody.

• Witamina B6:
Najlepiej obie te witaminy zażywać codziennie przed pójściem spać. Zalecana dawka to 50 mg B6 i 500 mg nikotynamidu.

Co sami możemy zrobić aby uniknąć bezsenności?

Najważniejsza sprawa, o której powinniśmy zawsze pamiętać to kategorycznie unikać mieszania preparatów wspomagających z konwencjonalnymi lekami uspokajającymi, ponieważ mogą one powodować nadmierną senność, a ich połączenie może być niebezpieczne dla zdrowia i mogą wystąpić nieporządane skutki uboczne.

Osoby cierpiące na bezsenność nie powinny stosować pobudzających ziół, takich jak żeń-szeń, orzeszki koła oraz imbir, nie powinny też pić dużo kawy i napojów energetycznych, ponieważ mogą one utrudniać zaśnięcie.

Rumianek, kozłek lekarski i inne ziołowe środki uspokajające to najlepsze preparaty na bezsenność.

Aby sen był właściwy należy zawsze przestrzegać stałej pory zasypiania.

Wielu z nas przed snem często ogląda telewizję lub czyta książki na leżąco, wbrew przekonaniu wpływa to bardzo źle na zaśnięcie. Należy się zawsze kłaść do łóżka, po ta aby zaraz zasnąć.
Najlepszym sposobem na rozładowanie napięcia i nagromadzonej energii są ćwiczenia. To właśnie napięcie i stres przeszkadza nam w normalnym śnie. Dlatego regularne chodzenie na siłownię, pomoże nam znacznie w spokojnym codziennym zasypianiu. Ale ważne jest także, żeby nie ćwiczyć bezpośrednio przed snem.

Oczywiste jest także, aby znacznie ograniczyć alkohol, kofeinę oraz papierosy. W spokojnym zaśnięciu na pewno pomoże nam medytacja zarówno w ciągu dnia, jak i wieczorem. Naprawdę warto spróbować, ponieważ medytacja odpręża i uspokaja, co z pewnością wpłynie na nasz dobry sen.

Podstawą spokojnego i dobrego snu jest wygodne łóżko, przewietrzony pokój oraz poduszka z relaksujących ziół.
Bardzo ważne jest także aby przed pójściem do łóżka wziąć gorącą kąpiel z kroplami olejku lawendowego, a dla wzmocnienia efektu można wypić gorące mleko z miodem.

Bardzo łatwym sposobem na dobry sen jest około 40 min szybkiego spaceru lub biegu 4 razy w tygodniu nie tylko pomoże to w zaśnięciu, ale zapewni głęboki i spokojny sen przez całą noc.